Uusi lähetyspeli keksittiin seurakunnassa

Kaksi naista tutkivat värikkäitä kortteja pöydän äärellä.

Regina Tanni ja Lotta Aaltonen ovat keksineet uuden lähetyspelin.

Aikamoisen vauhdikkaasti sai uusi, upea lähetyspeli syntynsä Lempäälän seurakunnan lapsi- ja perhetoiminnassa!

- Varsinainen suunnittelutyö lähti vauhdikkaasti liikkeelle! Aamulla tuli ajatus ja iltapäivällä peli oli raakaversiona valmis, naurahtivat pelin kehittäneet varhaiskasvatuksen ohjaaja Regina Tanni ja vastaava lastenohjaaja Lotta Aaltonen.

Mistä tällainen hieno ajatus pelistä sai alkunsa?

- Nimikkolähettien ja heidän työnsä tutuksi tekeminen on osa seurakunnan strategiaa. Mietimme, miten saisimme lapsille kerrottua lähetystyöstä, ja erityisesti omista nimikkoläheteistämme. Lapsille pelkkä abstrakti kertominen ei riitä, vaan rinnalle tarvitaan jotain toiminnallista ja havainnollistavaa. Yleensä erilaiset pelit ja kilpailut saavat lapset innostumaan aiheesta.

Mitä kaikkea pelissä tapahtuu? Onko voittajia? Pelataanko kortein vai onko pelilauta käytössä?

- Pelissä tutustutaan aluksi lähettien työhön sekä lähetysmaiden kulttuureihin. Sitten lähdetään keräämään kolikoita, joilla autetaan oman lähetysmaan projektia. Pelissä ei ole pelilautaa, vaan pelipaikkana voi toimia esimerkiksi puisto, liikuntakenttä tai sen voi toteuttaa myös pienessä sisätilassa. Pelistä tulee sitä liikunnallisempi mitä isompi tila on käytössä. Jokaisessa kohteessa nostetaan kortti, josta selviää, ansaitsitko vai menetitkö rahaa. Korteissa on kuvia erilaisista työtehtävistä vaikkapa viljelystä, eläintenhoidosta tai rakennustyöstä. Näillä kerrytetään kolikkoja. Jokin yllättävä katastrofi, vaikkapa tulva tai kuivuus puolestaan vähentää pelaajan kassaa. Korteista selviää myös uusi kohdemaa, johon tulee mennä. Peliä jatketaan, kunnes joku saa kerättyä kymmenen kolikkoa, ja vietyä ne omaan kohdemaahansa. Silloin lähetysprojekti valmistuu ja voittaja selviää.

Peliä on jo koepelattu. Minkälaisia ajatuksia lapsille tuli koepelissä? Missä kaikkialla peliä tullaan pelaamaan?

- Lapset kokivat, että saivat uutta tietoa siitä, mitä lähetystyö tarkoittaa. He jäivät myös pohtimaan, pitääkö joka päivä auttaa ja antaa rahaa. Samalla he oppivat, että myös rukous lähettien puolesta on merkityksellistä. Pelaaminen oli heidän mielestään kivaa ja innostavaa sekä kiinnostavaa. Peliä pelaillaan ainakin pikkukoululaisten kanssa, kokkikerhoissa, kotipesässä ja kesäpäiväleireillä sekä muussa perhetoiminnassa, kuten perheleireillä. 5–12-vuotiaille se on kehitetty, mutta toiminee isompienkin kanssa.

Pelin avulla seurakunnassa käsitellään nyt yleisesti lähetystyötä, kansainvälistä vastuuta sekä toisten huomioonottamista. Ennen kaikkea perehdytään seurakuntamme nimikkolähetteihin ja heidän tekemäänsä työhön.  Pelin oheen voi liittää monenlaista elämää ja kulttuureita koskevaa puuhaa.

- Havahduimme siihen, että miksi emme keksineet tätä aiemmin! On niin tärkeää tuoda asioita lapsilähtöisesti esille. Olemme hyvin innovatiivisia ja helposti uusista ideoista innostuvia, joten monenlaista muutakin olemme kehitelleet vuosien varrella. Valitettavan helposti tärkeä tehtävä maailmalla ja kotimaassa jää näkymättömiin, ellei uusia tapoja kertoa kehitellä. Pienilläkin teoilla on suuri merkitys, haluamme olla mukana viemässä eteenpäin tätäkin viestiä.

Peli nimettiin Rohkeasti kiinni Elämässä -peliksi seurakunnan oman sloganin mukaan. Seurakuntamme lapsi- ja perhetoiminnan johtaja Jani Lahnavik innostui hänkin uudesta pelistä kovasti ja jäi pohtimaan, voisiko sitä kehitellä lisää.

- Hanna-Mari Kamppikoski

2024-04-09 11:33:00.0