Kirkkoneuvosto puoltaa alueellista krematoriohanketta – kirkkovaltuusto päättää lopullisesti

Kuva arkusta Ristimäen kappelissa.

Arkkuhautaukset vähenevät Lempäälässä. Viime vuonna niitä oli 39, kun uurnahautauksia oli 93.

Kirkkoneuvosto päätti kannattaa Lempäälän seurakunnan osallistumista Pirkanmaan seurakuntien yhteiseen krematoriohankkeeseen. Lopullisesti asiasta päättää kirkkovaltuusto.

Pirkanmaalla on tarvetta uudelle krematoriolle eli vainajien polttohautauslaitokselle. Kangasalan Vatialan hautausmaan yhteydessä sijaitsevan krematorion kapasiteetti ei riitä alueella tarvittaviin tuhkauksiin.

Vatialan krematorion omistaa Tampereen seurakuntayhtymä. Tähän asti sen asiakkaiden toivomat tuhkaukset ovat olleet etusijalla muihin nähden. Tämä on jo johtanut välillä pitkiin jonotusaikoihin ja omaisille tuleviin lisäkustannuksiin.

Uurnahautaus ja vainajan tuhkaus on yleistä Lempäälässä. Viime vuonna seurakunnan 132 hautauksesta uurnahautauksia oli 93 ja arkkuhautauksia 39.

Kustannukset jaetaan osakkaiden kesken

Alustavan suunnitelman mukaan krematoriohanke toteutetaan perustamalla seurakuntien yhteinen osakeyhtiö ja laajentamalla Vatialan krematoriota.

Hanketta valmistelemassa esisuunnitelmavaiheessa kustannusarvioksi on arvioitu 5,2 miljoonaa euroa. Kustannukset jaettaisiin kunnan asukasluvun mukaisesti. Alustavan laskelman mukaan Lempäälän osuus olisi 6,2 prosenttia, mutta osuus voi muuttua, jos osakkaiden määrä muuttuu.

Alustavasti mukana ovat Tampereen seurakuntayhtymän lisäksi Kangasalan, Lempäälän, Pirkkalan, Nokian ja Ylöjärven seurakunnat.

Tavoitteena on, että alueellinen krematorio voisi aloittaa toimintansa vuoden 2027 aikana.

Lue lisää kirkkoneuvoston pöytäkirjasta 16.4.2024 tämän linkin takaa.

2024-04-19 11:09:00.0