Mikkelinpäivä on enkelien ja lasten juhlapyhä

Lapsi kävelee käsi kädessä enkelin kanssa. Molemmat ovat arkisissa vaatteissa.

Enkelit kuvataan Raamatussa Jumalan sanansaattajina, jotka suojelevat ja opastavat ihmistä. Ne ovat Jumalan luomia henkiolentoja.

Mikkelinpäivän evankeliumi asettaa uskon esikuvaksi lapsen ja kertoo, että lasten enkelit saavat taivaissa joka hetki katsella taivaallisen Isän kasvoja. Sanoma enkeleistä on tarkoitettu kuitenkin myös aikuisille. Päivän liturginen väri on valkoinen.

"Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: 'Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. '" (Matt. 18:2-3)

Enkelit Raamatussa

Mikkelinpäivän keskushahmo on Raamatussa mainittu arkkienkeli Mikael. Hän tuo kirkon juhlakalenteriin muistutuksen siitä, että Jumala on luonut myös näkymättömän maailman. Mikaelin kunnioittaminen ja juhliminen alkoi jo 400-luvulla. Hänelle omistettu päivä oli jo tuolloin 29. syyskuuta.

Suomen luterilainen kirkko viettää mikkelinpäivää 29.9. seuraavana sunnuntaina. Mikkelinpäivä on muun muassa Mikaelin, Mikon, Miikan ja Mikaelan nimipäivä.

Enkelit esiintyvät kymmenissä virsiteksteissä ja kristillisessä taiteessa. Kristillisessä perinteessä myös Rafael ja Gabriel on luettu arkkienkeleiksi tai ylienkeleiksi, jota sanaa nykyinen raamatunkäännös käyttää. Luterilaisessa kirkossa lähes ainoaksi nimeltä tunnetuksi enkelihahmoksi on jäänyt arkkienkeli Mikael.

Teksti: www.evl.fi
Kuva: Kirkon kuvapankki.