Yö kirkossa - pyhäinpäivänä pääsee kirkkoon nukkumaan

Kolme lasta makoilee hämärän kirkon lattialla makuupusseissa ja lukee otsa- tai taskulampun valossa.

Ikimuistoisen pyhäinpäivän yön Lempäälän kirkossa voivat viettää isommat, 4.–6. luokkia käyvät koululaiset. Muutama paikka on vielä vapaana.

Yö kirkossa -tapahtuma on osa kirkon nuorisotyön 100-vuotisjuhlavuotta. Lempäälässä se järjestetään  pyhäinpäiväyönä noin 10-12-vuotiaille. Muutama innnokas mahtuu vielä mukaan.

- Toiveena on, että kirkossa nukkumisesta tulisi jokavuotinen perinne, sanoo nuorisotyönohjaaja Tiina Koskinen.

Aiemmin ainakin Kuopiossa, Kemissä ja Oulussa on vietetty nuorten yötä kirkossa. Hollolan seurakunta taas on kutsunut 12-vuotiaita kirkkoyöhön jo vuodesta 2014.

Norjassa yön viettäminen kirkossa on jo perinteikäs osa kirkon varhaisnuorisotyötä. Siellä tapahtuman nimi on Lys vågen eli valonkantajat. Mukaan kutsutaan 11-vuotiaita.

”Tarkoitus on myös nukkua”

Muutamissa seurakunnissa juhlavuoden Yö kirkossa on jo syyskuussa. Helsinkiläisissä Kallion ja Paavalin seurakunnissa sitä vietetään marraskuun puolivälissä, jolloin kirkkovuoden mukaan on valvomisen sunnuntai. Valvomisen sunnuntaita seuraa tuomiosunnuntai, sen jälkeen alkaa adventti eli joulun odotus.

Lempäälässä Yö kirkossa alkaa pyhäinpäivän iltana eli lauantaina 2. marraskuuta. Ohjelmassa on ainakin iltahartaus ja iltapala.

- Tutustutaan kotikirkkoon uudella tavalla. Tarkoitus on myös nukkua, kertoo Koskinen.

Yön jälkeen osallistutaan sunnuntaiaamun messuun. Osanottajille on luvassa myös vastuutehtäviä messussa.

”Ei ihan liian jännää”

Lempäälän Yö kirkossa -tapahtuma on tarkoitettu 4.-6. luokkia käyville koululaisille. Ainakaan tällä kertaa pienemmät eivät pääse mukaan.

- Pyritään siihen, että ei ole ihan liian jännää, sanoo Koskinen.

Aiemmin seurakunnan lapsikuorolaiset ovat viettäneet yötä Lempäälän kirkossa. Nyt luvassa on avoin haku. Mukaan mahtuu 30 osanottajaa, turvallisuuden vuoksi ei enempää. Sähköinen ilmoittautuminen on avoinna varhaisnuorisotyön nettisivuilla: www.varkkari.fi .

- Jos paikat loppuvat, kannattaa ilmoittautua varapaikoille, sanoo Koskinen.

Teksti: Elina Korkee
Kuva: Sonja Meskanen