Tervajärven leirikappeli siunataan käyttöön ensi keväänä

Tumma, korkeaharjainen kappeli kuvattuna kuusen oksien takaa.

Tervajärven metsäkappeli on tehty kesäkäyttöön. Sisällä on tilaa noin 50 hengelle. Valoa tulvii sisään katon valoaukosta sekä järven puolen päädyn alttari-ikkunasta.

Kohta voi huokaista helpotuksesta – Tervajärven leirikeskuksen kappeli on sisustusta ja viimeistelyä vaille valmis.

Hanke käynnistyi riihikirkon nimellä jo 2010-luvun alussa.

Kesäkäyttöön tarkoitettu kappeli siunataan käyttöön ensi keväänä, ennen leiririppikoulujen alkua.

Metsäkappeli nousi mäntyjen keskelle ja lähelle Tervajärven etelärantaa viime kesän aikana.
Pohjatyöt tehtiin edellisenä suvena.

Kappeli on tehty kokonaan talkoovoimin.

Ison kiitoksen ansaitsevat arkkitehti Lassi Viitanen sekä valvoja Tapio Kauppila, rakennesuunnittelija Timo Haavisto, Jorma Viitanen, Ville Salokangas, Timo Viitanen, Aarno Peltola, Pentti Korkatti ja Joakim Kortesmaa.

Tila kutsuu hiljentymään

Tervajärven metsäkappeli on paitsi kaunis, myös kiinnostava sekä rakennusteknisesti että kokonaisarkkitehtuuriltaan.

Metsäkappelin näyttävin rakenneosa on rungon muodostava kaunis liimapuupalkisto.

Suunnittelussa Lassi Viitasen lähtökohtana oli visuaalisesti näyttävä ja ympäröivään luontoon, järveen sekä kirkollisiin toimituksiin kytkeytyvä rakenne.

– Kirkollisten rakennusten hahmon ja mittasuhteiden tulisi kertoa paikasta, joka tarjoaa tilan hiljentymiseen, hän painottaa.

– Näen tulevaisuuden kirkkorakennukset tällaisina pienempinä kirkkotiloina, jotka korostavat iloa ja yhteisöllisyyttä, toisaalta lohduttavat kävijää, Viitanen sanoo.

Katto laskeutuu taivaasta maahan

Vierailija löytää leirikeskukselta erkaantuvan pienen metsäpolun päästä tumman, suorakaiteen muotoisen ja vanhaa kirkkoa muistuttavan puukappelin. Ympärillä voi melkein tuntea tervan tuoksun.

Jyrkkä katto laskeutuu ylhäältä taivaasta maahan asti.

Sisälle astuessa huomion vie sisärakenteen rytmikäs kuviointi. Uurteet näyttävät hauskasti kaloilta – teema istuu hyvin sekä maisemaan että kirkolliseen kuvastoon.

Luonnonvalo hajaantuu kauniisti katon valoaukosta alas.

Edessä ikkuna-aukosta tervehtii alttaritauluna tuttu Tervajärven maisema.

LASSI VIITANEN JA TERVAJÄRVEN METSÄKAPPELI
- Lempääläläislähtöinen arkkitehti Lassi Viitanen on Tampereella ja Helsingissä vaikuttavan arkkitehtitoimisto NOANin perustajaosakas.
- Yrityksen tämänhetkisiä kirkollisia töitä ovat Aleksanterin kirkon sekä Liedon kirkon korjaus- ja muutossuunnittelu.
- Tervajärven metsäkappelin rakennushankkeen suunnittelu ja toteutus oli Viitasen diplomityö (2018) Tampereen teknilliseen yliopistoon. Se on vapaasti saatavissa verkossa.
- Laajemmalle yleisölle metsäkappelin suunnitelma esiteltiin Arkkitehti-lehdessä 2/2019.

Teksti:
Henriikka Tarri ja