Seurakunnan sisäilmatyöryhmä tarttui toimeen

Kesäinen kuva vaaleasta matalasta tiilitalosta, Lempoisten seurakuntatalosta

Kuva: Lempoisten seurakuntatalon hallintosiipi on muutettu asunnoista toimistokäyttöön. Sisäilman laadun parantamiseksi siipeä remontoitiin viimeksi vuonna 2018.

Lempäälän seurakunnan sisäilmatyöryhmä on aloittanut työnsä. Ensimmäisessä tapaamisessaan 11. helmikuuta se määritteli kevään tavoitteeksi tilannekartoituksen tekemisen mahdollisista sisäilmaongelmista sekä ratkaisuvaihtoehtojen etsimisen.

Kirkkoneuvosto asettama ryhmä

Sisäilmatyöryhmän perustamisesta päätti kirkkoneuvosto 28. tammikuuta. Taustalla on se, että seurakunnan omistamissa kiinteistöissä on sekä todettu että esitetty epäilyjä sisäilmaongelmista.

Järjestäytymiskokouksessaan ryhmä päätti hankkia tieteellisesti mahdollisimman korkeatasoisen asiantuntijan lausunnon Lempoisten seurakuntatalon ja varsinkin sen hallintosiiven sisäilman tilasta.

Pyydettävän lausunnon pohjana ovat vuosina 2017 ja 2020 niin sanotulla huurrevesimenetelmällä toteutetut sisäilmatutkimukset sekä vuonna 2018 tehty ulkoseinien rakennetutkimus. Rakennetutkimuksen seurauksena Lempoisten seurakuntatalon ulkoseiniä tiivistettiin.

Työntekijöille kartoitus mahdollisista oireista

Lausunnon lisäksi sisäilmatyöryhmä päätti teettää työterveyshuollon avulla työntekijöiden piirissä kartoituksen mahdollisista sisäilman aiheuttamista oireista.

- Jos ongelmia ilmenee, haluamme tarttua ja ratkaista ne viivytyksettä, sanoo vs. talousjohtaja Annu Kuusisto.

Sisäilmatyöryhmä toimii Työterveyslaitoksen mallin mukaisesti. Moniammatilliseen ryhmään kuuluvat virkansa puolesta kiinteistöpäällikkö Karri Koivusilta (puheenjohtaja), henkilöstöpäällikkö Arja Lähdekorpi (sihteeri), vs. kirkkoherra Matti Vehviläinen, vs. talousjohtaja Annu Kuusisto sekä tiedottaja Marita Miettinen.

Työryhmän jäseniä ovat lisäksi työsuojeluvaltuutetut Lea Blomqvist ja Tiina Koskinen ja kirkkoneuvoston edustajana Kari Tolonen. Tarvittaessa ryhmä kuulee asiantuntijoita esimerkiksi työterveyshuollosta.

Marita Miettinen

Sat Feb 15 10:00:00 EET 2020