Historia antaa ymmärrystä nykyhetkeen

Kaatuneitten muistopäivän seppeleenlasku Sankariristille

Seurakunnan vs. kirkkoherra Matti Vehviläinen ja kunnanvaltuutettu Veijo Niemi laskivat Kaatuneitten muistopäivän perinteitä noudattaen kukkalaitteet useille eri muistomerkeille Lempäälässä sunnuntaina 17.5.

Kukkalaitteet laskettiin kirkkohautausmaan Sankariristille, Karjalaan jääneiden muistomerkille, Vapaussodan muistomerkille sekä Ristimäessä Vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkille.

Juhlapäivää vietettiin poikkeusoloista johtuen ilman paikalla olevaa yleisöä.

Muistopäivän jumalanpalvelus lähetettiin suorana lähetyksenä Pyhän Birgitan kirkosta. Tallenne on katsottavissa Lempäälän seurakunnan verkkosivuilla ja YouTube -kanavalla.

– Kansamme historian muistaminen antaa meille ymmärrystä tähän hetkeen ja näkökykyä, kun katsomme huomista kohti. Meidän tulee muistaa ja kunnioittaa menneiden sukupolvien työtä ja heidän antamaansa kallista uhria, jumalanpalveluksessa saarnannut Matti Vehviläinen muistutti.

– Poikkeusaikana, jota nyt elämme, voimme taas kerran löytää yhteyden kansana. Se nostaa meitä kohti sovintoa Jumalan, itsemme ja toinen toisemme kanssa.

Jumalanpalveluksen päätteeksi luettiin Lempäälän kunnan, seurakunnan ja kansalaisjärjestöjen tervehdykset.

Teksti: Raili Paul

Kuva: Sonja Meskanen