Hääyössä 10.10. kaikki on valmiina

Lempäälän Pyhän Birgitan kirkon alttari

Lempäälän Pyhän Birgitan kirkon ovet avautuvat lokakuun toisena lauantaina erityisesti niille, jotka haluavat solmia avioliiton ja juhlia tätä elämänsä tärkeätä hetkeä matalalla kynnyksellä, tunnelmasta tinkimättä.

Seurakunnassa järjestetään jo monella isommalla paikkakunnalla tutuksi tullut Hääyö-tapahtuma. Hääyötä vietetään Lempäälässä ensimmäisen kerran.

– Tarkoituksena on tarjota pienin etukäteisvalmisteluin morsiusparille tunnelmallinen vihkiminen Lempäälän kauniisti koristellussa kirkossa. Päivämääräksi on valittu 10.10. 2020. Oma hääpäivä on siitä helppo muistaa, tapahtuman ideaa avaa aikuistyön pappi Manta Jutila.

Häämusiikkia valmiilta listalta

Kanttori Merja Lohilahti on koonnut iltaa varten valmiin häämusiikin ”A la Carte”- listan, josta vihkipari voi valita soitettavan häämarssin. Lista löytyy seurakunnan verkkosivuilta Hääyö-mainoksen yhteydestä.

Omasta unelmamusiikista voi sopia myös erikseen kanttorin kanssa puhelimitse, sähköpostein tai yhteisessä palaverissa. Merja Lohilahden lisäksi sopraano Liisi Pettersson on varautunut juhlan musiikkiesityksiin.

H-hetkeä edeltää lyhyt keskustelu vihkivän papin kanssa. Vihkipappeja kirkossa on kaksi, jolloin illan aikana on mahdollista vihkiä kahdeksan morsiusparia puolen tunnin välein kello 18:n ja 22:n välillä. Kirkkoon voi tulla aivan kahdestaan tai kutsua ystäviä ja sukulaisia mukaan.

Seurakunta lahjoittaa Hääyössä vihityille pareille valokuvauksen heti vihkimisen jälkeen. Lähtiessä kotiin vietäväksi saa myös pienen hääkakun.

Ilmoittauminen virastoon

– Vihkimisen lisäksi on mahdollisuus pyytää avioliiton siunaamista, jos pari on vihitty maistraatissa eikä ole minkään kristillisen kirkkokunnan jäsen. Myös vihkivalan voi yhdessä tulla Hääyöhön uudistamaan, Jutila täydentää.

Hääyöhön pääsee mukaan ilmoittautumalla Lempäälän seurakunnan kirkkoherranvirastoon 26.8.–18.9. välisenä aikana numeroon (03) 289 5111. Puhelussa sovitaan vihkimisen kellonaika ja annetaan ohjeet avioliiton esteiden tutkinnasta.

Avioliiton esteiden tutkinnassa varmistetaan, ettei liitolle ole Suomen avioliittolain mukaisia esteitä. Siinä yhteydessä pari ilmoittaa myös vihkimisen jälkeen käyttöön tulevan sukunimen.

– Hääyö on pieni suuri juhla, jossa kaikki on valmista, tapahtuman työryhmä rohkaisee.

RP

2020-08-24 16:48:00.0