Anneli Hell on uusi talousjohtaja

Hymyilevä, silmälasipäinen nainen. Taustalla häämöttää järvi.

Anneli Hell aloittaa Lempäälässä 1. lokakuuta. Sukunimi Hell on saksaa ja tarkoittaa valoisaa.

Uusia kasvoja! Lempäälän seurakunnan talousjohtajana aloittaa 1. lokakuuta Sääksmäen seurakunnan talousjohtaja Anneli Hell.

Työ on uudenlainen yhteisvirka Sääksmäen seurakunnan kanssa. Aluksi työsuhde on määräaikainen ja kestää 30. marraskuuta 2021 saakka.

Yhteisviran kokeilussa ajatuksena on, että Hell työskentelee samanaikaisesti kahden seurakunnan talousjohtajana. Hän ei aio esimerkiksi jakaa työaikaansa eri päiville kahden seurakunnan kesken. Hell on ollut Valkeakoskella Sääksmäen seurakunnan talousjohtajana 1,5 vuoden ajan.

Lempäälän päässä järjestelyn on mahdollistanut henkilöstöpäällikön viran perustaminen. Virkaa on hoitanut kesästä asti Arja Lähdekorpi, joka oli aiemmin samassa työssä työsuhteisena. Lempäälässä on myös osa-aikainen (50 %) kiinteistöpäällikkö, Karri Koivusilta, yhdessä Sääksmäen seurakunnan kanssa.

Yhteisestä talousjohtajan virasta päätti molempien seurakuntien yhteinen kirkkoneuvostojen kokous 16. syyskuuta.

Seurakunnan edellinen talousjohtaja Heidi Pirttijoki irtisanoutui viime kesänä vuoden kestäneen virkavapauden päätteeksi.

Talousjohtaja Anneli Hell, kerro lyhyesti itsestäsi

Olen Lempäälän ja Sääksmäen seurakuntien yhteinen talousjohtaja. Kotini on Nokialla. Olen ihmisläheinen ja kokenut taloushallinnon ammattilainen. Sukunimeni Hell on saksaa ja tarkoittaa valoisaa.

Millainen on tiesi Lempäälän seurakunnan talousjohtajaksi?

Avainsanat ovat varmaan avoimuus ja verkostoituminen. Lempäälän vs. talousjohtaja Annu Kuusisto soitti minulle ja siitä se sitten lähti. Kahden seurakunnan yhteisviralla kokeillaan jotain aivan uutta koko hiippakunnan tasolla.

Minulla on pitkä kokemus seurakunnan taloushallinnossa, myös tällaisesta yhteistyöstä. Olin Nokian seurakunnassa eri tehtävissä vuodesta 1991 vuoteen 2005. Sen jälkeen koulutin kuusi vuotta kirkon taloushallinnon osaajia yritysohjelmistoja kehittävässä Rauhala Oy:ssa.

Talousjohtajana olen ollut vuodesta 2011, ensin Jämsässä kahdeksan vuotta ja nyt 1,5 vuotta Sääksmäen seurakunnassa.

Mitä tehtäviisi kuuluu?

Johdan taloushallintoa, kiinteistötointa ja hautaustointa. Viime kädessä huolehdin siitä, että seurakunnalla on sen toiminnan tarvitsemat resurssit. Tehtäväni on myös osoittaa toiminnan taloudelliset rajat.

Mikä on parasta omassa työssäsi?

Monipuolisuus. Saan olla tekemisissä monien ihmisten kanssa. Ammennan ihmisenä ja myös työssäni läsnäolon voimasta.

Millainen on Lempäälän seurakunnan taloudellinen tilanne nyt? Miltä näyttää tulevaisuus?

Nyt tilanne on ihan hyvä. Lempäälän seurakunnan etuna on kunnan muuttovoitto. Pientä kurssin reivaamista kuitenkin tarvitaan, jotta talous olisi hyvä myös kahdenkymmenen tai kolmenkymmenen vuoden päästä.

Mikä on mielestäsi seurakunnan tärkein tehtävä tai sinusta koskettavinta kirkon työssä?

Arvostan kirkon työtä kokonaisuutena. Jos jotain on pakko nostaa, niin sanoisin, että lapsista ja nuorista on hyvä pitää kiinni.

Miten vaihdat vapaalle?

Olen mummu. Pyhitän viikonloput perheen kanssa olemiseen ja yhteisiin projekteihimme. Ja keväällä on pakko päästä tonkimaan maata! Viime kesänä hurahdin ruusuihin.

Marita Miettinen

Wed Sep 23 10:28:00 EEST 2020