Tyttärensä menettäneet Joki-Erkkilät: ”Maailmassa ei ole haavaa, jota Jumala ei voi parantaa”

Mies ja nainen järven rannalla, kuvassa myös kukkia.

Veli-Pekka ja Minna Joki-Erkkilä ovat puhuneet avoimesti perheensä surusta ja siitä, kuinka he ovat selvinneet.

Tamperelaista lääkäripariskuntaa, Minna ja Veli-Pekka Joki-Erkkilää, pyydetään usein puhumaan eri seurakuntien tilaisuuksiin.

Perjantaina 2. lokakuuta he ovat vieraina Lempäälässä Pyhän Birgitan kirkossa järjestettävässä Sanan ja rukouksen illassa. Tilaisuus alkaa kello 18.

– Iltamme ja sanomamme otsikko voisi olla ”Ihmeitä tapahtuu”, ”Jumala toimii” tai vaikka ”Ilon yllättämät”, sanoo Veli-Pekka Joki-Erkkilä.

– Voisi sen muotoilla niinkin, että me tiedämme, että maailmassa ei ole haavaa, jota Jumala ei voi parantaa.

Ihme kävelylenkillä

Tammikuussa 2011 Joki-Erkkilät, neljän lapsen vanhemmat, kohtasivat elämänsä hirvittävimmän asian. Heidän 17-vuotias tyttärensä oli surmattu. Teon tekijä oli tyttären entinen poikaystävä. Poika surmasi myös itsensä.

Tragedian jälkeen ihme on ollut se, että Joki-Erkkilät ovat vanhempina selvinneet, antaneet tekijälle anteeksi, pystyneet jatkamaan elämäänsä ja saaneet siihen vielä uuden sisällön.

Tie ei suinkaan ole ollut helppo, mutta Joki-Erkkilöille se on ollut Jumalan avulla mahdollinen.

– Kuukausi tyttären kuolemasta, ihan tavallisella kävelylenkillä, koin yllättäen ihmeellisen rauhan. Tiesin vain, että Jumalalla on kaikki hallinnassa. Myöhemmin ymmärsin, että kyse oli Pyhän Hengen työstä, Veli-Pekka Joki-Erkkilä kertoo.

Tästä kokemuksesta alkoi molempien puolisoiden rikas hengellinen matka, joka jatkuu yhä.

Jakaminen auttaa muita

Joki-Erkkilät ovat puhuneet kokemastaan Jumalan työstä avoimesti eri medioissa ja tilaisuuksissa. Samalla he ovat auttaneet ja avanneet kuulijoissa monia lukkoja – ja kertoneet Jumalan tavasta toimia.

– Ehkä kuulijoita puhuttelee se, että kaiken kauheuden keskellä Jumala auttaa selviämään. Hän myös vie lohdutuksen ja avun pitemmälle kuin kukaan ihminen koskaan voisi, Veli-Pekka Joki-Erkkilä sanoo.

Anna anteeksi!

Joki-Erkkilät puhuvat myös anteeksiantamisesta ja sen tärkeydestä.

– Se on kristityillekin vaikeaa. Mutta toisaalta sen vaihtoehto, anteeksiantamattomuus, on pitemmän päälle henkisesti tuhoavaa ja ihan fyysiselle terveydellekin vahingollista, lääkäri tietää.

Kymmenen vuotta tyttären kuoleman jälkeen Minna ja Veli-Pekka Joki-Erkkilän elämää rytmittävät työ, perhe, oma hengellinen elämä hiljentymisineen sekä vapaaehtoistyö.

Vapaaehtoistyöhön kuuluu puhujakeikkojen lisäksi Precept-järjestö, jossa he koordinoivat ja kouluttavat Raamatun lukemista.

– Elämme todella rikasta elämää. En tiennyt, että tällaista voi edes olla, Veli-Pekka Joki-Erkkilä tiivistää pariskunnan elämänmuutoksen.

Marita Miettinen

2020-09-28 15:34:00.0