Kirkkoherran valinta etenee - videoitu paneelikeskustelu kiinnostaa

Kuva kirkkoherraehdokkaiden paneelista. Ehdokkaat kaukana alttarin edessä. Etualalla videokameroita.

Kulissien takaa. Koronarajoitusten vuoksi paneeli lähetettiin suorana verkossa. Se on katsottavissa tallenteena kahden viikon ajan seurakunnan nettisivuilla ja Youtube-kanavalla. Kuva: Sonja Meskanen.

Lempäälän kirkkoherran valinta herättää kiinnostusta. Sunnuntaina 7. helmikuuta ollutta ehdokkaiden paneelikeskustelua kävi katsomassa ensimmäisen vuorokauden aikana noin 700 katsojaa. Suoran lähetyksen aikana kiinnostuneita oli enimmillään 145.

Videotallenne on katsottavissa seurakunnan verkkosivuilla ja seurakunnan Youtube-kanavalla kahden viikon ajan.

Kirkkoherran virkaan on ehdolla viisi henkilöä. He ovat Hattulan seurakunnan seurakuntapastori, TT Miikka Anttila, Harjun seurakunnan vs. johtava kappalainen, TT Mika Nokelainen, Punkalaitumen seurakunnan vs. kirkkoherra, TT, HM Leena Sorsa, Lempäälän seurakunnan vt. kirkkoherra, TM Matti Vehviläinen ja Puolustusvoimien kenttärovasti, TM Timo Waris.

Puolentoista tunnin mittaisessa lähetyksessä Pyhän Birgitan kirkossa ehdokkaat kertoivat itsestään ja vastasivat yleisön etukäteen lähettämiin kysymyksiin. Ehdokkaat myös keskustelivat keskenään ja tekivät ryhmätyön.

Paneelin juonsivat seurakunnan nuorisotyönohjaaja Heli Orre ja seurakunnan vaalia valmistelevan työryhmän puheenjohtaja, kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Marika Salo.

Kirkkovaltuuston 27 jäsentä äänestää

Lempäälässä kirkkoherra valitaan niin sanotun välillisen vaalitavan mukaisesti. Lopullisen valinnan tekee 27-jäseninen kirkkovaltuusto. Vaalissa valtuutetut voivat äänestää vapaasti ketä tahansa viidestä ehdokkaasta. Suunnitelmien mukaan uuden kirkkoherran valinta on valtuuston kokouksen asialistalla 23. helmikuuta.

Seurakunnan päätöksentekojärjestelmän mukaisesti kirkkoneuvosto antaa valtuustolle oman esityksensä kirkkoherrasta. Neuvoston kokous on 16. helmikuuta.

Neuvostolla puolestaan on käytössä vaalin valmisteluryhmän tekemä esitys. Marika Salon mukaan ryhmän esitys pohjautuu laajaan aineistoon, kuten hakemusasiakirjoihin, valmistelutyöryhmän tekemiin henkilöhaastatteluihin, soveltuvuusarviointeihin sekä ehdokkaille annettuihin tehtäviin. Lisäksi käytössä on muun muassaTampereen hiippakunnan 13. tammikuuta antama lausunto hakijoista. Vaalin valmisteluryhmä kokoontuu 8. helmikuuta.

Haku kirkkoherran virkaan päättyi 18. joulukuuta 2020. Määräaikaan mennessä virkaa haki samat viisi henkilöä, jotka nyt ovat ehdolla. Tampereen hiippakunnan tammikuisen lausunnon mukaan tuomiokapituli katsoo, että "Lempäälän seurakunnan edellyttämät erityiset tarpeet täyttyvät kaikkien hakijoiden kohdalla, mutta parhaiten Leena Sorsan ja Mika Nokelaisen kohdalla. Tarkempi taitojen ja kykyjen arviointi jää seurakunnan tehtäväksi."

Marita Miettinen

2021-02-08 15:57:00.0