Nyt pääsee taas! Kesäinen kirkkokonsertti Lempäälässä

Nuori nainen nojaa hymyillen selloon. Taustalla siintää järvi ja metsää.

Eeva Leijo soittaa konsertissa kaksi osaa J.S. Bachin soolosellosarjasta.

Pyhän Birgitan kirkossa voi kuulla ja kokea elävää musiikkia pitkän koronatauon jälkeen.

Ensi sunnuntaina 13. kesäkuuta kello 18 on Sulle kiitos soi –konsertti, jossa esiintyvät tenori Juha Yli-Knuuttila, sellisti Eeva Leijo ja huilisti Kirsi Kortesmaa.

Lempäälän seurakunnan kanttori Pietari Korhonen säestää ja soittaa urkukappaleen.

Ohjelmisto on koottu kesän ja kiitollisuuden teemojen ympärille. Yli-Knuuttilan yksinlauluja ovat muiden muassa Jumalan kunnia luonnossa, Kari Tikan Armolaulu ja Konsta Jylhän Suvivirsi.

Mukaansatempaavaa klassista

Soitinmusiikki on valoisaa klassista.

Kortesmaa ja Leijo soittavat yhdessä G.F. Telemannia ja Eeva Leijo yksin J. S. Bachia. Säveltäjät olivat aikalaisia 1600-ja 1700-lukujen taitteesta.
- Säveltäjät sopivat hyvin yhteen. Telemannin kappale on mollissa, mutta se on silti yllättävän hyväntuulinen ja mukaansatempaava, kuvailee Eeva Leijo.

Leijo soittaa sellollaan Bachin ensimmäisestä soolosellosarjasta Preludin ja Sarabanden.
- Kauniit kappaleet ovat varmasti monille tuttuja. Ja ne soivat ihanasti Lempäälän kirkossa!

Sopii aloittelijoille

Sellonsoitonopettajana työskentelevä Leijo on iloinen kirkkokonsertista.
- Itselläni leipä ei ole kiinni esiintymismahdollisuuksista, mutta on todella mukavaa päästä taas soittamaan ihmisille. Esiinnyn aika paljon, ja nyt olen uskaltanut suunnitella jotain myös syksylle, hän kertoo.

Sunnuntain kirkkokonserttia Leijo suosittelee myös vähemmän klassista kuunteleville.
- Ei tarvitse pelätä, että olisi liian vaikeaa tai tulisi ähky. Soitamme lyhyitä kappaleita ja kesäisen kevyellä otteella, hän sanoo.

Suorana verkossa!

Pyhän Birgitan kirkkoon mahtuu turvavälein sata henkilöä. Kirkossa on kasvomaskisuositus. Konserttiin on vapaa pääsy ja siellä kerätään kolehti diakoniatyön hyväksi.

Konsertti lähetetään suorana Lempäälän seurakunnan Youtube-kanavalla.
Kanavan linkkiosoite on https://www.youtube.com/channel/UCCNIlUWnH7FRB0XR8q_4LVw

Teksti: Marita Miettinen
Kuva: Antti Vaahtoranta