Rukoillaan Ukrainan puolesta

Rukoillaan Ukrainan kansan puolesta.

Valokuvassa kirkkoherra Matti Vehviläinen. Kuvaaja: Saskia Meskanen.

Tuhkakeskiviikko aloittaa pääsiäistä edeltävän 40 päivän paastonajan. Paaston kautta, keskittymällä yksinkertaisuuteen, ajatuksemme suuntautuvat helpommin omien tarpeidemme sijasta rukoukseen ja toisiin ihmisiin. Tuhkakeskiviikon iltajumalanpalveluksessa eli tuhkamessussa Lempäälän kirkossa rukoillaan erityisesti Ukrainan puolesta.

- Ukrainan tilanne kutsuu meitä rukoilemaan heidän puolestaan, jotka elävät sodan ja pelon keskellä. Kriisi aiheuttaa myös meissä levottomuutta ja ahdistusta. Voimme pukea tunteemme rukoukseksi ja pyytää kaikkivaltiaan Jumalan apua vaikeaan tilanteeseen, rohkaisee kirkkoherra Matti Vehviläinen.

Samalla hän yhtyy piispojen kehotukseen rukoilla niiden puolesta, jotka tekevät työtä rauhan löytymiseksi. Niiden, jotka päivästä toiseen käyvät neuvotteluja, kuten presidentti Sauli Niinistö ja Euroopan Unionin johtajat.

Tuhkamessu on ehtoollisjumalanpalvelus, jossa pappi tekee peukalollaan tuhkamerkin sitä haluavan otsaan. Merkin tekemiseen käytetään tuhkasta ja oliiviöljystä tehtyä seosta.

Tuhkaristi on merkki katumuksesta, paastosta ja Vapahtajan kärsimystiestä. Tuhkamessussa on tilaa hiljentymiselle ja rukoukselle, joihin musiikki, Raamatun sana ja ehtoollinen johdattavat.

Olet lämpimästi tervetullut Lempäälän kirkkoon ke 2.3. klo 18.

Tuhkamessua ovat toteuttamassa Heikki KärhäOlli-Taavetti KankkunenKrista LindqvistHeini ja Pekka Mäenpää.

Piispojen rukous rauhan puolesta:

Pyhä Kolmiyhteinen Jumala,

Vahvista meissä toivoa, kun sodan uhka ahdistaa.

Varjele Ukrainan kansaa.

Säästä ihmiset sodan kärsimyksiltä,

suo etteivät perheet jää sen jalkoihin.

Vahvista yhteyttä ihmisten, kansojen ja valtioiden välillä.

Auta löytämään tie kestävään rauhaan ja sovintoon.

Vapahtajamme Jeesus Kristus,

tule sinä rauhaksi levottomiin sydämiimme.

Tee meistä rauhasi välikappaleita työpaikoilla, luottamustoimissa ja ystävien parissa.

Thu Feb 24 10:05:00 EET 2022