Talousarvio 2023 pyrkii hillitsemään menojen kasvua

Asetelma, jossa maalaus kirkosta, Suomen lippu sekä nuija

Talousarvio 2023 pyrkii hillitsemään menojen kasvua

Lempäälän seurakunnan kirkkovaltuusto käsittelee 20. joulukuuta ensi vuoden 2023 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2023–2025 toimintasuunnitelman. Asiaa valmistellut kirkkoneuvosto on omalta osaltaan hyväksynyt ehdotuksen 7. joulukuuta.

Kirkkovaltuuston kokous alkaa kello 18 Sääksjärven seurakuntatalo Satamassa (os. Pitkäahteentie 14) ja se on avoin yleisölle.  Valtuuston kokousen esityslista on tämän linkin takana.

Tuleva vuosi 2023 on seurakunnan viisivuotisstrategian kolmas toimintavuosi. Strategian tunnuslause on ”Rohkeasti kiinni Elämässä”. Seurakunta painottaa toiminnassaan lasten, nuorten ja perheiden seurakuntayhteyttä, lähetystyötä, kansainvälistä vastuuta ja ympäristöarvoja.

Talousarvion valmistelussa tavoitteena oli vuoden 2019 tilinpäätöksen taso menojen kasvun hillitsemiseksi. Vuoden 2023 talousarvio on 81 160 euroa ylijäämäinen ja myönteistä on, että arvioitu vuosikate riittää poistoihin.

– Vuosikate osoittaa sen tulon, joka juoksevien menojen maksamisen jälkeen jää jäljelle käytettäväksi investointeihin, sijoituksiin ja lainojen lyhennyksiin, selvittää seurakunnan talousjohtaja Kati Nieminen.

– Näyttää siltä, että ensi vuonna tulorahoitus riittää meillä hyvin varsinaiseen toimintaan. Mutta  investoinnit ovat suuria, sillä varaudumme kirkon vieressä sijaitsevan Lempoisten seurakuntatalon uudistamiseen, hän kertoo.

Verotuloja kertynee 4,5 miljoonaa

Seurakunnan tuloissa talousarvion perustana ovat jäsenten maksamat verotulot. Tuloveroprosentti on ensi vuonna – viime vuosien tapaan – 1,45. Sen mukaisesti kirkollisverotuloja kertyisi arviolta 4,5 miljoonaa euroa eli 82 prosenttia kaikista seurakunnan tuloista.

– Verotulon lopullinen määrä selviää kuitenkin vasta vuoden päätyttyä. Kertymään vaikuttavat talouden yleinen kehitys, seurakunnan jäsenmäärä sekä jäsenten ansiotulon määrä, sanoo Nieminen.

Marraskuussa 2022 Lempäälän seurakuntaan kuului 17 304 jäsentä. Kunnan muuttovoiton vuoksi myös seurakunnan jäsenmäärä on viime vuosina noussut. Vuoden 2021 lopussa seurakuntaan kuului 71,3 prosenttia kaikista Lempäälän kunnan asukkaista. Noin kolmannes heistä on lapsia ja nuoria.

Tulojen puolella valtionrahoituksen määräksi on vahvistettu 523 000 euroa. Kaikille maan seurakunnille maksetaan vuosittain korvausta hautausmaiden, väestörekisterin ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten, kuten kirkkojen, ylläpitämisestä.

Henkilöstökuluissa pientä nousua

Ensi vuoden talousarvioehdotuksessa toimintakulujen määrä on 4 698 590 euroa. Tavoitteena olleesta vuoden 2019 tasosta jäätiin 110 000 euron verran.

– Toimintakuluja ovat lähivuosina nostaneet Lempäälä-talon toimitilojen noin 200 000 euron suuruiset vuosivuokrat sekä Tampereen aluekeskusrekisterille maksettu korvaus seurakunnan kirkonkirjojen pidosta, kertoo talousjohtaja Nieminen.

– Toisaalta ensi vuonna tulopuolta vahvistavat suunnitellut maanmyyntituotot.

Henkilöstökulut ovat seurakunnan suurin yksittäinen menoerä. Vuoden 2023 talousarviossa palkkojen ja muiden henkilöstökulujen määräksi on arvioitu 2 545 320 euroa.

Talousarviossa henkilöstökulut nousevat noin 21 000 euroa verrattuna vuoden 2022 talousarvioon. Vuoden 2019 tasosta jäätiin reilusti, sillä vuoden 2023 talousarviossa palkkakuluja on 47 000 euroa enemmän. Eroa selittävät esimerkiksi työntekijöiden palkkojen tarkistukset, määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamiset ja valtakunnalliset yleiskorotukset.

– Säästöä on puolestaan syntynyt pohtimalla vaihtoehtoja avautuvien tehtävien täyttöön ja vähentämällä ja kausityöntekijöitä, Nieminen kertoo.

Seurakunnassa on tällä hetkellä noin 50 työntekijää. Lisäksi vuoden mittaan palkataan 21 määräaikaista työntekijää sesonkityöhön hautausmaille ja viisi nuorisotyöhön. Lisäksi seurakunnalla on kymmeniä isosia lyhytaikaisena leiriapuna.

Investointikohteena Lempoisten seurakuntatalon uusiminen

Ensi vuodelle suunnitellut investoinnit ovat 1 009 170 euroa. Suurimpana investointina talousarvioehdotuksessa on Lempoisten seurakuntatalon suunnittelu ja rakennuttaminen (666 170 euroa).

Lisäksi ehdotuksessa on määräraha Tervajärven leirikeskuksen vanhan puolen sisäremonttiin ja aurinkopaneelikenttään (100 000 euroa) sekä Lempäälän kirkon ulkovalaistuksen uusintaan ja huoltomaalaukseen (30 000 euroa).

Marita Miettinen

2022-12-16 15:37:00.0