Kuusi ryhmää ja 61 ehdokasta Lempäälän seurakuntavaaleihin

Seurakuntavaalien tunnus, jossa punainen tausta ja siinä teksti uskottu, toivottu, rakastettu. Äänestä sell...

Seurakuntavaalien teemana on mahdollisimman matala kynnys - äänestä sellaisena kuin olet.

Marraskuussa pidettäviin seurakuntavaaleihin on Lempäälässä lähdössä kuusi ryhmää ja 61 ehdokasta.

Vaaleihin valmistautuvat valitsijayhdistykset ovat Keskustalainen seurakuntaväki, Kokoomus – yhdessä seurakunnassa, Kristilliset perusarvot, Lempäälän Demarit ja Vasemmistoliitto, Perusseurakuntalaiset sekä Seurakuntaväki. Muut paitsi Perusseurakuntalaiset olivat mukana jo edellisissä seurakuntavaaleissa neljä vuotta sitten. Ne myös saivat paikkoja nykyiseen kirkkovaltuustoon.

Vaalien ehdokasasettelu päättyi torstaina 15. syyskuuta. Valitsijayhdistyksiä ja ehdokkaita koskevat tiedot ovat kuitenkin vielä alustavia. Vaalilautakunta tarkastaa ja hyväksyy ne lopullisesti vasta 3. lokakuuta. Samassa kokouksessa arvotaan vaalinumerot, jolloin ehdokkaiden vaalityö voi alkaa. Vaalikone avautuu yleisölle 10. lokakuuta.

Seurakuntaväellä eniten eli 17 ehdokasta

Alustavien tietojen mukaan seurakuntavaaleissa on asettunut ehdokkaaksi 61 henkilöä. Vuonna 2018 heitä oli 76, nyt siis 15 ehdokasta vähemmän. Ehdokkaat jakautuvat tasaisesti miehiin ja naisiin. Miehiä on 31 ja naisia 30. Uusia ehdokkaita on noin 40 ja tämän kauden valtuutettuja noin 20.

Eniten ehdokkaita, yhteensä 17, on Seurakuntaväen listalla. Lempäälän Demareilla ja Vasemmistoliitolla on 13 ehdokasta. Niiden jälkeen tulevat Kokoomus – yhdessä seurakunnassa -ryhmä 12:lla, Keskustalainen seurakuntaväki ja Kristilliset perusarvot -lista kahdeksalla ja Perusseurakuntalaiset kolmella ehdokkaalla.

Seurakuntavaalit ovat sunnuntaina 21. marraskuuta. Ennakkoäänestys järjestetään 8.–12. marraskuuta. Vaaleissa valitaan seurakunnan ylin päättävä elin, 27-jäseninen kirkkovaltuusto. Lisää tietoa vaaleista on kirkon ylläpitämällä seurakuntavaalit.fi-sivustolla sekä Lempäälän seurakunnan vaalisivuilta www.lempaalanseurakunta.fi/seurakuntavaalit2022.

Valitsijayhdistykset ja niiden ehdokkaat (yhteismäärä suluissa)

Huom! Valitsijayhdistyksiä ja ehdokkaita koskevat tiedot ovat alustavia. Vaalilautakunta vahvistaa ne kokouksessaan 3. lokakuuta.

KESKUSTALAINEN SEURAKUNTAVÄKI (8)

Eloranta, Paula
Karojärvi, Hanna
Kärki, Mikko