Pilvi Pursiheimon muistokonsertti 21. huhtikuuta

Vaalea ja hymyilevä Ida Räikkönen istuu kirkossa flyygelin ääressä.

Ida Räikkönen kokoaa Pilvi Pursiheimon oppilaat yhteen esiintymään pidetyn opettajansa muistokonsertissa sunnuntaina 21. huhtikuuta.

Vuosi sitten kevättalvella kuoronjohtaja ja musiikinopettaja Pilvi Pursiheimo, seurakunnan vapaaehtoinen Ida Räikkönen, kanttori Pietari Korhonen ja pastori Emmi Korpi alkoivat suunnitella musikaalimessua, joka olisi pidetty Pyhän Birgitan kirkossa elokuussa.

Linkkinä oli Räikkönen, 28, joka on ollut sekä Pursiheimon oppilas 2012–2013 Lempäälän lukiossa että aktiivinen tekijä seurakunnan musiikkitoiminnassa laulajana.

Oopperan kummitus uruilla

Musikaalien tuominen kirkkoon oli Pilvi Pursiheimolle tyypillinen, ennakkoluuloton idea.

– Ajatuksena oli koota kappaleita, jotka olisivat sopineet jumalanpalvelukseen. Ehdimme löytää ”Memories”-kappaleen Catsista ja ”Oopperan kummituksen”. Jälkimmäisen Pilvi ehdotti minulle ja uruille, kertoo Pietari Korhonen.

Surullista kyllä, työryhmä ehti kokoontua vain kerran ja Ida ja Pilvi saivat pitää vain kahdet – onneksi viiden tunnin musiikilliset suunnitteluhetket – kirkon flyygelin ääressä.

Tamperelainen Pilvi Pursiheimo kuoli huhtikuussa ”sairauden vietyä voiton hänen energisyydestään”, kuten Jari Kossi Lempäälän Mieskuorosta kirjoitti muistokirjoituksessaan toukokuussa 2023.

Seurakunnassa ja laajemmin Lempäälässä Pilvi Pursiheimo tunnettiin juuri Mieskuoron sytyttävänä johtajana. Kuoron konsertit ja esitykset ovat kuuluneet varsinkin seurakunnan joulun aikaan. Pursiheimo vaikutti kuoron johtajana vuosikymmenen ajan 2013–2022. Samaan aikaan hän veti myös tamperelaista naiskuoro Laulu-Siskoja. Pursiheimo uudisti kuorojen ohjelmistoa, sovitti kappaleita ja innosti kuoroja ja laulajia ylittämään musiikillisia rajojaan.

Pursiheimon sovituksia ja oma sävellys

Vuodessa musikaalimessu on muuttunut Pilvin muistokonsertiksi, joka on 21. huhtikuuta Pyhän Birgitan kirkossa.

Mukana on kymmenpäinen joukko Pursiheimon entisiä oppilaita lukion, Hakkarin ja Sääksjärven ajoilta sekä luonnollisesti Pilvin omat kuorot Lempäälän Mieskuoro ja Laulu-Siskot.

Kuorot esittävät Pursiheimon tekemiä sovituksia vanhasta ohjelmistostaan. Luvassa on myös Pursiheimon oma sävellys sekä ”Oopperan kummitus” uruilla.  Konsertissa kootaan kolehti Mieli ry:n kautta lasten ja nuorten mielenterveyden tukemiseen.

Työryhmä halusi viedä projektin loppuun ennen kaikkea kiitoksena Pursiheimolle ja hänen työlleen.

– Hän kulki aina rinnalla ja kylvi innostusta ja paloa toteuttaa omia haaveitaan. Ja toisaalta jos hän jotain päätti, se myös tapahtui. Nyt on meidän vuoromme, sanoo Ida Räikkönen.

Marita Miettinen

2024-04-15 17:20:52.0